söndag 24 maj 2020

X (recension)

X
Alphabetland
Fat Possum

"This is how bonds & alliances were made & broken. This is how a bunch of outsiders, fuck-ups & loners turned into a bohemian, punk-rock community. People exchanged stories of where they came from, crazy shit they had done in their young lives, ideas of what was & was not cool or what was or wasn't punk rock. It was like going to the strangest, coolest graduate school of music, art & life, even though every one was just fucking around & having a wild time"

Ovanstående rader är hämtade från boken "Under the big black sun - a personal history of L.A. punk" där bland annat John Doe, sångare och basist i X, berättar om just denna mycket speciella musikrevolution i "änglarnas stad". Band som The Germs, Screamers och Weirdos, Fear, Black Flag och X tände en gnista som skulle brinna i evigheternas evighet.

Just det här avsnittet i boken är hämtat från ett kapitel som handlar om en lägenhet där den andra X-sångaren Exene Cervenka och hennes väninna Farrah Fawcett Minor huserade. Lägenheten på Santa Monica Boulevard, mitt i hjärtat av "the gay hustler district", låg tvärsöver gatan från viktiga spelstället The Starwood och blev en välbesökt mötesplats för punkarnas för- och efterfester.

X var ett av Los Angeles tidiga punkband som inte bara tog täten utan även tog sig vidare framåt. Med lekfullhet, stor känsla för feeling och maximal coolhetsfaktor sköt de i höjden och flög förbi punkens råa ursprung. Stil, finess och ett slags, i brist på bättre ord, konstnärlighet genomsyrade allt som X gjorde och deras tre första album, "Los Angeles" (1980), "Wild gift" (1981) och "Under the big black sun" (1982), har en självklar plats bland den amerikanska rockmusikens hörnstenar.

I år är det alltså 40 år sedan den ikoniska albumdebuten kom ut, och då passar X, som turnerat en hel del i hemlandet de senaste åren, på att släppa ny musik. "Alphabetland" är veteranernas första studioalbum på 27 år, och det är faktiskt ett vitalt band vi får höra. Inledande titelspåret framförs på klassiskt X-manér och visar att det finns en del magi kvar i John Does och Exene Cervenkas patenterade sångsamarbete. Den fina formen fortsätter i "Free" där den eviga rockern Billy Zoom briljerar med bländande gitarrspel. I "Water & wine", som handlar om de ekonomiska klyftorna i hemlandet, rör sig Los Angeles-bandet mot den femtiotalsrock som också varit en viktig del av deras sound. Skivans enda riktiga bottennapp kommer med "Strange Life" där kvartetten fastnar i tungrodd bluesrock.

"Alphabetland" består dock inte bara av nyskriven musik. Albumets två mest punkiga stunder härstammar också mycket riktigt från bandets tidiga dagar. "I gotta fever" - om lust och besatthet - hette i sin ursprungliga form "Heater" och släpps här i nyinspelad version och med uppdaterad text. Snabba utbrottet "Delta 88 nightmare" spelades först in under "Los Angeles"-inspelningen och var faktiskt tilltänkt att bli en första singel, men bandet blev missnöjda med resultatet och låten hamnade i malpåse. Sist, men inte minst ger X låten "Cyrano deBerger's back" en ny chans. Låten kunde höras på albumet "See how we are" (1987), men finns också inspelad på kompisarna i Flesh Eaters grymma platta "A minute to pray, a second to die", som släpptes redan 1981. På nya skivan ger X låten en fin touch av soul, funk och doo wop, och sträcker sig naturligt bortom punken.

"Alphabetland" är väl värt ett besök. Häng med du också.
(betyg: 7 av 10)